Inhoud van de pagina
Communicatie is de kern in elk bedrijf. Het is het belangrijkste en moet zorgen dat iedereen dezelfde taal begrijpt en weet hoe je met elkaar moet communiceren. Binnen de communicatie heb je verschillende mogelijkheden om in door te groeien en kan je zowel voor een profit als non-profit organisatie werken. In deze blog bespreken we de verschillende mogelijkheden en wegen die je kan bewandelen binnen de communicatie.
Communicatie
Zowel de externe als interne communicatie is functioneel voor je bedrijf en toch zorgt het ook voor veel problemen bij bedrijven en komt er veel miscommunicatie voor. Door het volgen van communicatie opleidingen kan je veel voorkomende miscommunicatie voorkomen. Daarnaast is het ook belangrijk om belangrijke communicatie regels met elkaar af te spreken en dat iedereen hier ook goed op dezelfde wijze mee omgaat. Vooral wanneer je bedrijf sterk groeit is het verstandig om een paar basis communicatieregels toe te passen in je bedrijf, zodat iedereen hier ook van op de hoogte is. Toch is vooral het belangrijkste om goed met elkaar te praten en bij onduidelijkheden dit aan te geven, zodat je niet achter de feiten aanloopt.
Opleidingen
Binnen de communicatie opleidingen heb je verschillende instapmogelijkheden en bieden ze cursussen en/of trainingen aan voor elk niveau. Hierdoor is er voor een ieder wat wils en heb je ook de mogelijkheid om je te specialiseren in de functie die jij zal willen, zoals binnen de overheidscommunicatie. Daarnaast zijn er ook mooie cursussen die je kan volgen waarbij je de beginstappen binnen de communicatie leert kennen, zoals van een communicatiemedewerker. Ook kan er een opleiding worden gedaan op het gebied van communicatie, zoals de HBO bachelor marketingcommunicatie. Tijdens deze studie leer je op zowel de communicatie als marketing.
Trainingen
Trainingen die worden aangeboden kunnen van één dag tot meerdere dagen of weken duren. Een ééndaagse training is ’storytelling’. De naam zegt het al, tijdens deze training staat een verhaal vertellen centraal en op dit verhaal goed aan te passen op de gekozen doelgroep. Een training van meerdere dagen is die van ‘adviseren op strategisch niveau’. Hierin staat communiceren centraal en strategie met elkaar in verband. Je leert de strategie door middel van communicatie over te kunnen brengen aan bijvoorbeeld het management.
Communicatie blijft het belangrijkste orgaan in een bedrijf en hiervoor moet je veel communicatieregels hebben om miscommunicatie zoveel mogelijk te voorkomen. Ook zijn er verschillende communicatie trainingen en cursussen om hierin verder te groeien. Deze trainingen kunnen ééndaagse of meerdaagse cursussen zijn.